Philips luistert beter naar wat de consument in verschillende regio’s wil. Door het succes van onder meer de Noodle Maker in China is het concern uit Eindhoven minder afhankelijk van de krimpende markt in West-Europa.

Drie keer zoveel winst als vorig jaar. De cijfers die Philips over het tweede kwartaal liet zien, zijn meer dan goed te noemen. Ook beleggers wisten dat te waarderen. Aan het einde van de dag stond het aandeel Philips 2,1 procent hoger op 23,91 euro.

De hogere winst komt met name door kostenbesparingen en lagere reorganisatielasten. Dat is te zien aan de operationele winstmarge bij de tak voor medische apparatuur en de divisie Licht, die in de eerste zes maanden steeg.

Maar ook de totale inkomsten van Philips stegen met 1,5 procent. Hoe? Zeker niet door sterkere verkopen van medische apparatuur en lampjes. Want bij deze takken krimpt  de omzet al twee kwartalen. Philips haalt vooral meer geld binnen door de sterke prestaties van de consumententak.

Dat de divisie Consumentenproducten het beter doet, komt deels doordat de recent verkochte tak Lifestyle Entertainment uit de cijfers is gehaald. De omzet van producten als  luidsprekers, dockingstations en hoofdtelefoons daalde al langer vanwege de verschuivende interesse van consumenten naar ‘online entertainment’. Dit drukte de winstmarge van Philips.

Lokale relevantie

Philips richt zich met de consumentendivisie bewust op producten op het gebied van gezondheid en welzijn die meer groeipotentieel hebben, zoals elektrische tandenborstels, scheerapparaten en keukenbenodigdheden. Maar hoe weet het bedrijf in crisistijd consumenten te verleiden om de portemonnee te trekken?

Volgens topman Frans van Houten komt het door de "lokaal relevantie innovatie", zei hij tegen Radio 1 vanmorgen. "We luisteren nog beter naar wat consumenten in verschillende delen van de wereld nodig hebben."

Zo maakt Philips op de Amerikaanse markt stappen met de Click & Style, een scheerapparaat met verwisselbare koppen. Naast scheren kun je ook je baard trimmen of je okselhaar bijwerken. Hiermee wil Philips een jonger publiek aanspreken.

Ook huishoudelijke producten spitst Philips toe op de regio. Zo is er in Frankrijk een apparaat te koop dat soep maakt en doet de Multicooker het goed in Rusland.

Chinese noedelmachine

De regio waarin het Eindhovense concern het hardst groeit, is China. De omzet nam in het eerste halfjaar met 11,9 procent toe. Dat komt onder meer door het succes van de Noodle Maker, een machine die binnen 15 minuten verse noedels kan maken. Volgens Philips zijn er via de Chinese site Tmall inmiddels een "significant" aantal apparaten verkocht.

Ook was er in China veel vraag naar luchtfiltersystemen van Philips, mede omdat de lucht in veel Chinese steden door vervuiling steeds minder schoon is.

Maar de groei zit 'm niet alleen in consumentenproducten. Ook bij de divisie Healthcare zorgt China voor een sterke toename in inkomsten, net als Latijns-Amerika.

Philips focust op groeimarkten

Het succes van Philips in China, Latijns-Amerika en Rusland is een logische strategieverandering. In vier jaar tijd is Philips voor de inkomsten minder afhankelijk geworden van West-Europa, waar de omzet al enige jaren stagneert. De groeimarkten doen dus precies wat ze moeten doen: groeien.

De bovenstaande cijfers zijn inclusief de Lifestyle Entertainment-tak die Philips over heeft gedaan aan het Japanse Funai.

Uit de afgelopen kwartaalcijfers, waarbij de resultaten van Lifestyle Entertainment niet zijn meegenomen, blijkt dat inmiddels 23,5 procent van de inkomsten uit West-Europa komen. Dat tegenover 31,5 procent uit de Verenigde Staten en 37,2 procent uit groeimarkten.

Doordat de inkomsten meer gespreid zijn over alle delen van de wereld, wordt Philips minder kwetsbaar. Dat doet denken aan de strategie van de Amsterdamse brouwer Heineken, die in vijf jaar tijd ook de afhankelijkheid van Europa aanzienlijk verkleinde.